5 tips til at nyde julemad på den sunde måde

tips til at nyde julemad på den sunde måde

Hvis du vil nyde den gode julemad og samtidig tænke lidt sundt så brug disse 5 tips til at nyde julemad på den sunde måde.

Undgå januar dagen hvor du måske står og har taget rigtig mange kilo på efter julen, og skal igennem den årlige trædemølle om at skulle tabe sig i det nye år – Du har med garanti stået i situationen før?

Tips til at nyde julemaden lidt mere sundt

Lad være med at være fanatisk, for julen er kun en gang om året, og traditionen er hyggelig men derfor kan man godt spise lidt mere sundt og holde kropsvægten i ave.

  • Spis til du er mæt: Husk at hjernen tager 20 minutter om at registrerer mæthed, så spis langsomt og tyg maden fremfor at skovle ind som om der ikke mad tilbage i verden.
  • Stop med sulte dig: Lad være med at spare op til det helt store madindtag juleaften, for hvis du springer måltider op så bliver mavesækken indsnævret, og så overspiser du og skaber irriterende helbredsmæssige ting. Julemad er fed, og hvis maven er forberedt til ikke at kunne rumme ret meget, hvilket du gør hvis du springer måltider over i løbet af dagen, så vil de høje fedtrige mad give mave og hjerteproblemer.
  • Hold igen med konfekt: Hold igen med de søde ting selvom de smager himmelsk godt. Der skal selvfølgelig være plads til at spise de lækre brunkager fra det søde liv, men husk på at alle disse traditionelle ting indeholder rigtig mange kalorier, og disse netop er grunden til at slankekure bliver solgt for mange millioner kroner i januar måned.
  • Julefrokoster: Husk at holde igen til julefrokosterne der byder på 5-6-8 eller flere retter, for alt det  forskellige mad byder på rigtig mange kalorier. Selvom man spiser over rigtig mange timer, så giver det et unaturlig indtag af mad, især fordi julefrokoster jo ret ofte strækker sig over mange uger i december måned.
  • Husk motion: Husk at røre dig igennem hele december måned også selvom det kan være svært at komme ud i dårligt vejr. Brug tiden fornuftigt og dyrk lidt motion foran fjernsynet samtidig med at daglige gåture vil gøre dig godt og ikke mindst, holde vægten på plads da forbrændingen bliver holdt på plads og kørende.

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here