Kom i gang med at faste

Julen nærmer sig med hastige skridt, og mange går rundt og tænker på at holde fast i et stærkt immunforsvar. De to ting går umiddelbart ikke hånd i hånd, men at faste kan være en løsning på hele situationen.

Forskning peger på, at faste sætter gang i kroppens produktion af væksthormon, hvilket er med til at sikre kroppens evne til at forbrænde fedt. Væksthormon er også kendt som et foryngende stof, og netop derfor er faste utroligt lokkende på flere fronter.

I stedet for at maven og de forskellige organer er på arbejde hele tiden i forbindelse med spisning er man altså i stand til at give kroppen noget ro gennem faste.

På samme vis som med andre kostvaner og træningsøvelser skal kroppen lige vænne sig til det i starten. Om man vil op eller ned i vægt, så halter kroppen jo altid efter, hvorfor de første uger med en ny kostvane ofte resulterer i at kroppen skriger efter det gamle.

Efter nogle uger og måneder kan man dog godt regne med, at kroppen har vænnet sig til at faste, og pludselig bliver man mæt af langt mindre mad samtidig med, at man med lidt vand eller te har nemt ved at gå uden mad.

Uden at man aner det, spiller man på nettet med en MariaCasino bonus uden behov for at vælte sig i slik og andre søde sager.

Hvordan gør man?

Den nemmeste måde at komme i gang på er at faste om morgenen. Det skyldes, at man allerede har fastet, mens man sov. Der får man en ”gratis faste” på mange timer. Hvis man har spist sidste måltid ved 20-tiden, og man vågner kl. 8, så har man allerede fastet i 12 timer.

Man kan starte med at gå efter 16 timer, da det har vist resultater i forsøg. Der kommer en større effekt på væksthormonniveauerne ved faste på 18-24 timer, men det er noget man på sigt kan arbejde hen imod.

Der kan eventuelt prøves med at faste en halv time eller en hel time ekstra fra måned til måned.

Der er ingen, der siger, at det er noget man skal gøre hver dag eller hver uge. Vi lever i en tid, hvor det virker meget religiøst, om man tilhører den ene kategori eller ej.

Men man skal blot se faste som endnu et redskab og en variation i løbet af året. Der kan også opstå et slags måltids-tyranni, hvis man skal spise 3-4 fire gange om dagen. Med faste kan man nogle gange spise et eller to måltider måske på bare 3-4 timer, og så derefter lukke køkkenet for dagen.

Det giver en fleksibilitet i hverdagen, og frem for alt giver det også appetitten et løft, når man så endelig får sin yndlingsret efter den lange ventetid.

I forbindelse med julen er det helt oplagt at droppe morgenmaden eller starte meget sent med sit første måltid. På den måde kan kroppen langt bedre håndtere de kalorierige måltider.

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here